Jak se staví nádraží a železnice
Zbyněk Mikudík mladší se nápadem dětské zahradní železnice inspiroval před několika lety v zahraničí. Všiml si, že podobné atrakce jsou k vidění například v Německu, Švýcarsku a také v Anglii. S budováním železnice začal tandem Mikudíkových před dvěma lety, a za tu dobu odvedli otec se synem obrovský kus práce. Nejdříve bylo nutné provést terénní úpravy a vykácet náletové dřeviny, pak přišla na řadu samotná nádražní budova. Ta vznikla z vyřazené plechové montážní buňky, což by dnes nikdo rozhodně nepoznal.
Malá stylová vlaková stanice se velmi podobá skutečným dobovým nádražním domkům a je propracována do nejmenších detailů, včetně interiéru s dobovým stolem a telefonem nebo venkovních cedulí. Nechybí ani květiny před vchodem nebo červenožlutě natřené lavičky lákající k posezení. Vše je citlivě barevně sladěné a místo působí příjemným dojmem. Jsem zvědavá, jak budou vypadat malé mašinky. Nikdy jsem tak malý vláček naživo neviděla, tak se na jeho první jízdu přijdu s mými ratolestmi podívat. Děti budou z mini nádraží s mašinkami a vagónky určitě nadšené a domnívám se, že nejen ony. Mikudíkovi zvou do Břas i ostatní majitele zahradních mašinek, kteří sem mohou s nimi přijet a vyzkoušet si zdejší trať.
Kolem nádražní budovy jsou položené železné koleje do tvaru oválu, který je dlouhý přibližně 50 metrů a na šířku má asi 15 metrů. Již brzy po něm budou jezdit první mašinky. Jedna z nich má být parní a druhá bude nejspíše elektrická nebo dieselová. Každá pak uveze tři až čtyři malé vagónky, které přepraví až pět cestujících. V horizontu jednoho roku by měl být dokončen i velký půlkilometrový okruh. Nádraží jako takové bude mít po dokončení celkem pět kolejí, přibydou i výhybky, nástupiště a malé depo pro mašinky.
Nádražní budova
Otec a syn Mikudíkovi berou projekt dětské zahradní železnice jako svůj koníček a pracují na něm zdarma ve svém volném čase nejen v pracovních dnech, ale i o víkendech. Materiál potřebný na stavbu železnice i nádraží hradí obec Břasy a část jej darovali někteří podnikatelé z blízkého okolí. Náklady spojené s mašinkami si platí Mikudíkovi sami.
Nově položené koleje
Brigádníci jsou vítáni
Práce je zde do budoucna ještě hodně, a tak by Zbyněk Mikudík senior případné dobrovolníky uvítal. Občas s budováním železnice pomáhají přátelé, další drážní nadšenci nebo brigádníci, ale největší kus práce odvedli otec a syn Mikudíkové, kteří tu odpracovali zejména o sobotách a nedělích stovky hodin práce. Osobně si pak myslím, že by si dětská zahradní železnice v Břasích zasloužila nejen další šikovné pomocníky, ale i více finanční podpory. Pro Český rozhlas Zbyněk Mikudík starší uvedl: „Vím, že nás za tuto činnost nemůže nikdo platit. Ale to nevadí. Děláme to jako svůj koníček, pro radost svou a hlavně pro radost dětí.“