OBSAH:
Čl. 1 Úvodní ustanovení
Čl. 2 Definice pečovatelské služby
Čl. 3 Okruh osob
Čl. 4 Jednání se zájemcem o pečovatelskou službu
Čl. 5 Smlouva o poskytování pečovatelské služby
Čl. 6 Individuální plánování
Čl. 7 Průběh poskytování pečovatelské služby
Čl. 8 Způsob úhrady za pečovatelskou službu
Čl. 9 Podmínky ukončení poskytování pečovatelské služby
Čl. 10 Personální zajištění pečovatelské služby
Čl. 11 Ochrana osobních údajů uživatelů
Čl. 12 Kontaktní osoby, návaznost na dostupné zdroje
Čl. 13 Nouzové a havarijní situace
Čl. 14 Kontrola zjištění kvality služeb a spokojenosti
Čl. 15 Stížnosti na kvalitu nebo poskytování pečovatelské služby a jejich vyřizování
Čl. 16 Závěrečná ustanovení
Čl. 1
Úvodní ustanovení
- V souladu se zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Zákon“) a vyhláškou č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Vyhláška“), jsou vydána tato Vnitřní pravidla Pečovatelské služby Břasy (dále jen „Pravidla“).
- Pravidla popisují, jak sociální služba probíhá, definují jednotlivé úkony a stanovují práva a povinnosti uživatelů a poskytovatele. Pravidla byla vytvořena v souladu s platnými právními předpisy a vychází ze standardů kvality v sociálních službách, které jsou u poskytovatele k nahlédnutí. V průběhu jednání jsou zájemci o službu s těmito Pravidly seznamováni a Pravidla jsou také součástí smlouvy o poskytování pečovatelské služby (dále jen „smlouva“).
Čl. 2
Definice pečovatelské služby – druh, forma, místo a doba poskytování
- Pečovatelská služba Břasy (dále také jen „pečovatelská služba“ nebo „poskytovatel“) je zařazena do organizační struktury Obecního úřadu Břasy, se sídlem Břasy 350, 338 24 BŘASY. Pracovnice pečovatelské služby, sídlí v prostorách Domu s pečovatelskou službou v Břasích č. p. 300, 338 24 BŘASY.
- Pečovatelská služba zajišťuje praktickou pomoc umožňující uživatelům za důstojných podmínek, co nejdéle důstojně setrvat v domácím prostředí a zachovat vazby na okolí, rodinu a přátele. Cílem je poskytovat kvalitní, cenově dostupnou sociální službu, která bude individuálně přizpůsobena potřebám a požadavkům každého jednotlivého uživatele. Služby se poskytují na základě uzavřené smlouvy mezi občanem požadujícím pomoc (zájemcem) a Pečovatelskou službou Břasy jako poskytovatelem.
- Pečovatelská služba je služba dle § 40 Zákona a § 6 Vyhlášky.
- Pečovatelská služba zajišťuje uživatelům pomoc při těchto úkonech:
- pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:
- pomoc a podpora při podávání jídla a pití;
- pomoc při oblékání a svlékání;
- pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním prostoru;
- pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík;
- pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu:
- pomoc při úkonech osobní hygieny na lůžku či celková koupel v domácnosti;
- výměna inkontinentních pomůcek;
- pomoc při použití WC;
- pomoc při základní péči o nehty, vlasy a kůži;
- poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy:
- dovoz nebo donáška jídla;
- pomoc při přípravě jídla a pití;
- příprava a podání jídla a pití;
- pomoc při zajištění chodu domácnosti:
- běžný úklid a údržba domácnosti;
- pomoc při zajištění velkého úklidu domácnosti, například sezonního úklidu, úklidu po malování;
- donáška vody;
- topení v kamnech včetně donášky a přípravy topiva, údržba topných zařízení;
- malý nákup a pochůzky;
- nákup léků;
- velký nákup, nákup ošacení a nezbytného vybavení domácnosti;
- praní a žehlení ložního prádla, popřípadě jeho drobné opravy;
- praní a žehlení osobního prádla, popřípadě jeho drobné opravy;
- žehlení prádla (bez praní);
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
- doprovázení dospělých k lékaři, na orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby, případně do školy, školského zařízení, zaměstnání a doprovázení zpět;
- pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném sociálním prostředí:
- dohled nad jednáním osoby závislé na pomoci;
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
- pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů;
- pomoc při vyřizování běžných záležitostí;
- fakultativní služby:
- doprava služebním vozidlem.
- Pečovatelská služba také poskytuje zájemcům a uživatelům základní sociální poradenství, které se týká:
- poskytnutí informací o řešení nepříznivé sociální situace;
- poskytnutí informace o možnostech výběru druhu sociálních služeb podle potřeb osob a o jiných formách pomoci, například o dávkách pomoci v hmotné nouzi a dávkách sociální péče;
- poskytnutí informace o základních právech a povinnostech osoby, zejména v souvislosti s poskytováním sociálních služeb, a o možnostech využívání běžně dostupných zdrojů pro zabránění sociálního vyloučení a zabránění vzniku závislosti na sociální službě;
- poskytnutí informace o možnostech podpory členů rodiny v případech, kdy se spolupodílejí na péči o osobu.
V základním sociálním poradenství při poskytování pečovatelské služby mohou být poskytovány rovněž činnosti poskytující podporu pečujícím osobám a činnosti, které spočívají v nácviku dovedností pečujících osob pro zvládání péče o osoby závislé na jejich pomoci.
- Pečovatelská služba je poskytována za úhradu dle platné přílohy smlouvy č. 1 Úhrady za úkony Pečovatelské služby Břasy („dále jen Úhrady“). Bezplatně se poskytuje pouze osobám, které jsou uvedeny v § 75 Zákona. Úhrada za jednotlivé úkony je stanovena v souladu s Vyhláškou.
- Pravomoci a povinnosti pečovatelské služby jsou vymezeny její registrací a platnou legislativou. Rozsah úkonů se řídí Vyhláškou.
- Pečovatelská služba je poskytována terénní formou v domácnostech uživatelů na území obce Břasy a v obcích, se kterými poskytovatel uzavře Smlouvu o zajištění pečovatelské služby.
- Pečovatelská služba je poskytována v pracovních dnech – pondělí až pátek od 7:30 do 15:30 hodin.
Čl. 3
Okruh osob
- Cílová skupina:
- osoby se zdravotním postižením;
- senioři.
- Věková kategorie uživatelů:
- dospělí 27 – 64 let;
- mladší senioři 65 – 80 let;
- starší senioři nad 80 let.
- Služba není určena:
- zájemci o službu, který nemá sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení;
- zájemci o službu, jehož zdravotní stav vyžaduje akutní hospitalizaci;
- zájemci o službu, jehož zdravotní stav vyžaduje nepřetržitou zdravotní a ošetřovatelskou péči (pracovníci poskytovatele nejsou oprávněni aplikovat inzulín, kapat do očí, dávkovat a podávat léky, ošetřovat otevřené rány a proleženiny apod.);
- zájemci o službu, který není schopen pro pracovníky pečovatelské služby vytvořit bezpečné prostředí pro poskytování pečovatelské služby;
- zájemci o službu, který má specifické potřeby a požadavky, které nemůže poskytovatel splnit (speciální dieta, služba na „zavolání“ apod.).
- Poskytovatel může odmítnout uzavřít smlouvu:
- neposkytuje-li sociální službu, o kterou zájemce žádá;
- nemá-li dostatečnou kapacitu pro poskytnutí sociální služby, o kterou zájemce žádá;
- zájemci, který žádá o poskytnutí pečovatelské služby, kterému vypověděl v době kratší než 6 měsíců před touto žádostí smlouvu o poskytování téže sociální služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy.
Čl. 4
Jednání se zájemcem o pečovatelskou službu
- Před uzavřením smlouvy dochází k jednání mezi zájemcem a poskytovatelem. K jednání dochází v domácnosti zájemce o službu. Poskytovatel zjišťuje nepříznivou sociální situaci zájemce, jeho schopnosti a možnosti. Dále jeho očekávání a cíle, které by bylo možné realizovat prostřednictvím pečovatelské služby. Zároveň zájemce informuje o právech a povinnostech. Poskytovatel na základě získaných informací posuzuje, zda zájemce spadá do cílové skupiny poskytovatele.
- Během jednání se zájemcem poskytovatel seznámí zájemce s úhradami za poskytnuté úkony pečovatelské služby podle platných Úhrad, s dokumentem vnitřních pravidel, s obsahem smlouvy a s průběhem poskytování pečovatelské služby. Pokud si zájemce přeje prostudovat potřebné dokumenty, sociální pracovník je poskytne k nahlédnutí nebo předá v tištěné podobě.
- Pokud je zájemce dostatečně informován, jeho zájem o poskytnutí sociální služby trvá, spadá do cílové skupiny a ze strany poskytovatele nevyvstane důvod k odmítnutí zájemce, pak sociální pracovník se zájemcem vyplní formuláře „Žádost o poskytování Pečovatelské služby Břasy“ a „Jednání se zájemcem o pečovatelskou službu Břasy“.
Čl. 5
Smlouva o poskytování pečovatelské služby
- Smlouva je uzavírána na základě Zákona a zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. Při uzavírání smlouvy poskytovatel vychází z výše uvedených právních předpisů, které jsou postaveny na principu rovnosti subjektů vstupujících do procesu poskytování pečovatelské služby. Smlouva je chápána jako vzájemný a dobrovolný projev vůle zúčastněných subjektů, na jehož základě uvedeným subjektům vznikají práva a povinnosti.
- Zájemce je s obsahem smlouvy a se smluvními podmínkami seznámen v dostatečném předstihu, již ve fázi jednání se zájemcem o službu. Smlouva vychází z potřeb a cílů uživatele, je v písemné podobě a podepisuje se před zahájením poskytování služby, nejpozději v den zahájení poskytování služby. Ve smlouvě je informace o vyúčtování, úhradách a o způsobu placení za poskytnutou pečovatelskou službu. Součástí smlouvy je příloha č. 1 Úhrady za úkony Pečovatelské služby Břasy a příloha č. 2 Vnitřní pravidla Pečovatelské služby Břasy.
Čl. 6
Individuální plánování
- Individuální plánování probíhá již ve fázi jednání se zájemcem o pečovatelskou službu, kde se zjišťuje uživatelova nepříznivá sociální situace, jeho potřeby a cíle. Ve smlouvě je s každým uživatelem individuálně nastaveno, s jakými úkony potřebuje pomoci. V individuálním plánu jsou pak tyto úkony již konkrétně rozebrány. Jakým způsobem se poskytují, kdy a jak často se poskytují.
- Po podpisu smlouvy je uživateli přidělena jedna pečovatelka (klíčový pracovník). Klíčový pracovník s uživatelem individuálně plánuje formou rozhovoru. Individuální plán je zaměřen na potřeby, možnosti a schopnosti uživatele. Uživatel je zapojen do celého procesu plánování včetně jeho vyhodnocení, které probíhá také formou rozhovoru se sociálním pracovníkem. Během vyhodnocení individuálního plánu sociální pracovník s uživatelem zjišťují, zda byly naplněny cíle či nikoliv a zda je poskytování pečovatelské služby třeba pozměnit. Individuální plánování je proces, při kterém se pečovatelská služba nastavuje tak, aby odpovídala potřebám, schopnostem a možnostem poskytovatele, ale zároveň neudržovala uživatele závislého na sociální službě delší dobu, než je nutné. Vyhodnocení individuálního plánu a nastavování plánu nového probíhá dle potřeby, nejdéle však po 6 měsících.
Čl. 7
Průběh poskytování pečovatelské služby
- Pečovatelky, popř. sociální pracovnice provedené úkony u uživatele zaznamenávají pomocí čteček a čárových kódů, které následně zpracovává počítačový program „Pečovatelská služba“. Pečovatelka předá vytištěné čárové kódy nasmlouvaných úkonů uživateli. Uživatel musí mít tyto čárové kódy vždy k dispozici, aby pečovatelka mohla zaznamenávat provádění úkonů.
- V případě, že uživatel poskytnutí sjednané služby ve stanoveném dni a čase nepožaduje, je povinen toto oznámit poskytovateli nejpozději den před zrušením služby, a to nejpozději do 14 hod., s výjimkou nenadálých zdravotních problémů (hospitalizace apod.).
- V případě provádění úkonů souvisejících s nákupem či jiným placením v hotovosti je uživatel povinen příslušnou předpokládanou finanční částku předat pracovnici pečovatelské služby předem. Pracovnice pečovatelské služby po provedení úkonu provede vyúčtování, předá účtenku a vrátí zbytek hotovosti uživateli. Uživatel má povinnost si vrácenou hotovost ihned překontrolovat.
- Poskytovatel má v rámci standardu č. 1 „Cíle a způsoby poskytování sociálních služeb“, zpracované pracovní postupy, díky kterým dochází k řádnému průběhu pečovatelské služby a jednotnosti pracovnic pečovatelské služby při práci. Pracovní postupy jsou k nahlédnutí u sociální pracovnice pečovatelské služby či u starosty obce Břasy. Všichni pracovníci pečovatelské služby jsou s těmito pracovními postupy seznámeni a jsou povinni je dodržovat.
- Uživatel má povinnost zajistit pro pracovníky pečovatelské služby bezpečný vstup do své domácnosti a bezpečnost po celou dobu poskytování pečovatelské služby. V případě, že se pracovník pečovatelské služby cítí ohrožen, může provedení úkonu odmítnout.
- V případě, že uživatel prodělává infekční onemocnění, je povinen poskytovateli tuto skutečnost hned oznámit. Poskytovatel je oprávněn po dobu infekčního onemocnění uživatele přerušit poskytování sociální služby.
Čl. 8
Způsob úhrady za pečovatelskou službu
- Poskytovatel je povinen předložit uživateli vyúčtování za skutečně odebrané úkony v rámci poskytování pečovatelské služby v příslušném kalendářním měsíci, a to nejpozději do 15. kalendářního dne v měsíci, který následuje po kalendářním měsíci, za nějž poskytovatel uživateli vyúčtování předkládá.
- Úhradu za poskytnuté úkony hradí uživatel, opatrovník či jiná osoba pověřená uživatelem zpětně dle měsíčního vyúčtování.
- Uživatel je povinen poskytovateli zaplatit úhradu na základě předloženého vyúčtování za poskytnuté služby do posledního kalendářního dne v měsíci, ve kterém mu bylo vyúčtování předloženo.
- Finanční částka z vyúčtování je vybírána zpravidla hotově pečovatelkou nebo sociální pracovnicí nebo je možné finanční částku zaslat na účet poskytovatele. Poskytovatel po úhradě uživateli vystavené vyúčtování podepíše, a tím slouží jako doklad o zaplacení (hlavně při platbě v hotovosti).
Čl. 9
Podmínky ukončení poskytování pečovatelské služby
- Uživatel může vypovědět smlouvu bez udání důvodu, a to písemně. Výpovědní lhůta pro výpověď danou uživatelem činí 5 dnů a počíná běžet prvním dnem následujícím po dni doručení výpovědi poskytovateli. V případě, že uživatel ve výpovědi uvede konkrétní datum požadovaného ukončení smlouvy, je smlouva ukončena k tomuto datu.
- Smlouvu lze ukončit vzájemnou dohodou mezi uživatelem a poskytovatelem, ve které je uveden konkrétní den, k němuž se smlouva ukončuje. Dohoda musí mít písemnou formu a musí být podepsaná oběma smluvními stranami.
- Poskytovatel může vypovědět smlouvu z důvodů uvedených ve smlouvě. Výpovědní doba z těchto důvodů je 30 dnů a počíná běžet prvním dnem následujícím po doručení výpovědi uživateli. U některých důvodů je vypovězení okamžité, důvody jsou taktéž uvedeny ve smlouvě.
- Smlouva může zaniknout uživatelovým úmrtím, zrušením poskytovatele, nebo pokud ji uživatel nevyužívá po dobu delší než 6 měsíců.
Čl. 10
Personální zajištění pečovatelské služby
- Pečovatelskou službu Břasy tvoří pracovníci v sociálních službách (pečovatelky), sociální pracovník a účetní. V případě potřeby (dovolená a nemoc pracovníků) jsou zaměstnáváni další pracovníci většinou na základě dohod o provedení práce. Všichni zaměstnanci pečovatelské služby splňují požadovanou kvalifikaci a dále se průběžně vzdělávají.
Čl. 11
Ochrana osobních údajů uživatelů
- Pracovníci pečovatelské služby jsou povinni dodržovat povinnost mlčenlivosti o všech osobních údajích uživatelů, kterým jsou služby poskytovány, a o všech skutečnostech týkajících se uživatelů, které se při výkonu pečovatelské služby dozvěděli. Tato povinnost zachování mlčenlivosti trvá i po ukončení poskytování služeb u uživatele nebo po ukončení pracovního poměru zaměstnance u obce Břasy.
- Dokumentace je vedena v písemné a elektronické podobě v systému „Pečovatelská služba“. Do dokumentace může nahlížet uživatel, opatrovník, pracovníci poskytovatele a osoby, kterým to umožňují příslušné zákony, popř. další osoba se souhlasem uživatele.
Čl. 12
Kontaktní osoby, návaznost na dostupné zdroje
- Uživatel nemusí kontakt na osoby blízké a příbuzné uvádět. Pokud se však rozhodne osoby uvést, jsou údaje těchto osob zaznamenány ve smlouvě. Tyto kontaktní osoby jsou kontaktovány v případě, že uživatel při sjednané návštěvě neotvírá nebo mohou být vyzvány k zaplacení pohledávky za pečovatelskou službu (např. v případě hospitalizace klienta). Kontaktní osoby mohou být také informovány o průběhu poskytování pečovatelské služby.
- Na požádání uživatele poskytovatel zprostředkuje kontakt s dalšími komerčními či společenskými institucemi a fyzickými nebo právnickými osobami za účelem poskytování služeb nebo společenského vyžití.
- Pracovnice pečovatelské služby podporují uživatele v jeho schopnostech a kompetencích tak, aby byl součástí přirozených, běžných vztahů a využíval běžné instituce a služby v okolí.
- Pracovnice pečovatelské služby nenahrazují instituce, které poskytují běžné služby veřejnosti. S těmito institucemi spolupracují a vytváří příležitosti, které může uživatel využívat.
Čl. 13
Nouzové a havarijní situace
- Při poskytování sociální služby může dojít k nouzovým a havarijním situacím. Před uzavřením smlouvy je uživatel prokazatelně seznámen s obsahem standardu č. 14 „Nouzové a havarijní situace“. Prokazatelně seznámeni se standardem jsou také pracovníci poskytovatele.
Čl. 14
Kontrola zajištění kvality služeb a spokojenosti
- Pro zhodnocení kvality poskytování sociální služby se uskutečňují pravidelná setkání nebo porady zaměstnanců Pečovatelské služby Břasy. Na jednáních se shrne práce zaměstnanců za uplynulé období, zhodnotí se, zda je praxe v souladu s veřejným závazkem a proberou se věci ohledně pečovatelské služby, které jsou aktuální a potřebují vyřešit.
- Spokojenost či nespokojenost uživatelů se zjišťuje pomocí dotazníků hodnotící pečovatelské služby. Dotazník se předkládá uživatelům k vyplnění jednou ročně, aby zhodnotili dosažení svých osobních cílů a přístup pracovníků pečovatelské služby. Dotazník je zcela dobrovolný a anonymní.
- Stížnosti na kvalitu nebo poskytování pečovatelské služby jsou brány jako možný podnět pro zkvalitnění poskytování služeb.
Čl. 15
Stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování pečovatelské služby a jejich vyřizování
- Stížnost na kvalitu poskytování pečovatelské služby může být podána ústně (telefonicky, ústním sdělením), písemně (např. dopisem či na formuláři pečovatelské služby), elektronicky (e-mailem, datovou schránkou) nebo anonymně. Před uzavřením smlouvy je uživatel prokazatelně seznámen se způsobem podání a vyřizování stížností dle standardu poskytovatele č. 7. Se standardem jsou též prokazatelně seznámeni všichni pracovníci pečovatelské služby.
- Stížnost se podává nejčastěji písemnou formou na podatelnu Obecního úřadu Břasy. Podavatel stížnosti může také využít schránku na pochvaly a stížnosti umístěnou v Domě s pečovatelskou službou, Břasy č. p. 300 a Břasy č. p. 60.
- Při podání stížnosti je možné obracet se na sociální pracovnici pečovatelské služby, zaměstnance podatelny obce Břasy nebo starostu obce.
- V případě nespokojenosti s vyřízením stížnosti informuje poskytovatel uživatele o možnosti obrátit se na nadřízený orgán nebo instituci sledující dodržování lidských práv s podnětem na prošetření postupu při vyřizování stížnosti poskytovatelem. Jedná se o následující instituce:
- Krajský úřad Plzeňského kraje, u kterého je Pečovatelská služba Břasy registrována – Škroupova 18, 306 13 Plzeň,
- Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky, odbor sociálních služeb – Na Poříčním právu 1/376, 128 01 Praha 2,
- Veřejný ochránce práv (ombudsman) – Údolní 658 /39, 602 00 Brno,
- Kancelář prezidenta České republiky – Pražský hrad, 119 08 Praha 1,
- Český helsinský výbor – Štefánikova 216/21, 150 00 Praha 5.
Čl. 16
Závěrečná ustanovení
- Tato pravidla jsou závazná pro všechny zaměstnance Pečovatelské služby Břasy.
- S obsahem těchto Pravidel bude seznámen každý uživatel, kterému má být poskytována pečovatelská služba na základě smlouvy. Podpisem této smlouvy se uživatel zavazuje tyto Pravidla dodržovat.
V Břasích dne 5. srpna 2024.