Obec Břasy
ObecBřasy

Vnitřní pravidla pečovatelské služby obce Břasy

OBSAH:

Čl. 1 Úvodní ustanovení
Čl. 2 Definice pečovatelské služby
Čl. 3 Okruh osob
Čl. 4 Jednání se zájemcem o pečovatelskou službu
Čl. 5 Smlouva o poskytování pečovatelské služby
Čl. 6 Individuální plánování
Čl. 7 Průběh poskytování pečovatelské služby
Čl. 8 Způsob úhrady za pečovatelskou službu
Čl. 9 Podmínky ukončení poskytování pečovatelské služby
Čl. 10 Personální zajištění pečovatelské služby
Čl. 11 Ochrana osobních údajů uživatelů
Čl. 12 Kontaktní osoby, návaznost na dostupné zdroje
Čl. 13 Nouzové a havarijní situace
Čl. 14 Kontrola zjištění kvality služeb a spokojenosti
Čl. 15 Stížnosti na kvalitu nebo poskytování pečovatelské služby a jejich vyřizování
Čl. 16 Závěrečná ustanovení

Čl. 1

Úvodní ustanovení

  1. V souladu se zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Zákon“) a vyhláškou č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Vyhláška“), jsou vydána tato Vnitřní pravidla Pečovatelské služby Břasy (dále jen „Pravidla“).

 

  1. Pravidla popisují, jak sociální služba probíhá, definují jednotlivé úkony a stanovují práva a povinnosti uživatelů a poskytovatele. Pravidla byla vytvořena v souladu s platnými právními předpisy a vychází ze standardů kvality v sociálních službách, které jsou u poskytovatele k nahlédnutí. V průběhu jednání jsou zájemci o službu s těmito Pravidly seznamováni a Pravidla jsou také součástí smlouvy o poskytování pečovatelské služby (dále jen „smlouva“).

 

Čl. 2

Definice pečovatelské služby – druh, forma, místo a doba poskytování

  1. Pečovatelská služba Břasy (dále také jen „pečovatelská služba“ nebo „poskytovatel“) je zařazena do organizační struktury Obecního úřadu Břasy, se sídlem Břasy 350, 338 24 BŘASY. Pracovnice pečovatelské služby, sídlí v prostorách Domu s pečovatelskou službou v Břasích č. p. 300, 338 24 BŘASY.

 

  1. Pečovatelská služba zajišťuje praktickou pomoc umožňující uživatelům za důstojných podmínek, co nejdéle důstojně setrvat v domácím prostředí a zachovat vazby na okolí, rodinu a přátele. Cílem je poskytovat kvalitní, cenově dostupnou sociální službu, která bude individuálně přizpůsobena potřebám a požadavkům každého jednotlivého uživatele. Služby se poskytují na základě uzavřené smlouvy mezi občanem požadujícím pomoc (zájemcem) a Pečovatelskou službou Břasy jako poskytovatelem.

 

  1. Pečovatelská služba je služba dle § 40 Zákona a § 6 Vyhlášky.

 

  1. Pečovatelská služba zajišťuje uživatelům pomoc při těchto úkonech:
  1. pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:
  • pomoc a podpora při podávání jídla a pití;
  • pomoc při oblékání a svlékání;
  • pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním prostoru;
  • pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík;
  1. pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu:
  • pomoc při úkonech osobní hygieny na lůžku či celková koupel v domácnosti;
  • výměna inkontinentních pomůcek;
  • pomoc při použití WC;
  • pomoc při základní péči o nehty, vlasy a kůži;
  1. poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy:
  • dovoz nebo donáška jídla;
  • pomoc při přípravě jídla a pití;
  • příprava a podání jídla a pití;
  1. pomoc při zajištění chodu domácnosti:
  • běžný úklid a údržba domácnosti;
  • pomoc při zajištění velkého úklidu domácnosti, například sezonního úklidu, úklidu po malování;
  • donáška vody;
  • topení v kamnech včetně donášky a přípravy topiva, údržba topných zařízení;
  • malý nákup a pochůzky;
  • nákup léků;
  • velký nákup, nákup ošacení a nezbytného vybavení domácnosti;
  • praní a žehlení ložního prádla, popřípadě jeho drobné opravy;
  • praní a žehlení osobního prádla, popřípadě jeho drobné opravy;
  • žehlení prádla (bez praní);
  1. zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
  • doprovázení dospělých k lékaři, na orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby, případně do školy, školského zařízení, zaměstnání a doprovázení zpět;
  1. pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném sociálním prostředí:
  • dohled nad jednáním osoby závislé na pomoci;
  1. pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
  • pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů;
  • pomoc při vyřizování běžných záležitostí;
  1. fakultativní služby:
  • doprava služebním vozidlem.

 

  1. Pečovatelská služba také poskytuje zájemcům a uživatelům základní sociální poradenství, které se týká:
  1. poskytnutí informací o řešení nepříznivé sociální situace;
  2. poskytnutí informace o možnostech výběru druhu sociálních služeb podle potřeb osob a o jiných formách pomoci, například o dávkách pomoci v hmotné nouzi a dávkách sociální péče;
  3. poskytnutí informace o základních právech a povinnostech osoby, zejména v souvislosti s poskytováním sociálních služeb, a o možnostech využívání běžně dostupných zdrojů pro zabránění sociálního vyloučení a zabránění vzniku závislosti na sociální službě;
  4. poskytnutí informace o možnostech podpory členů rodiny v případech, kdy se spolupodílejí na péči o osobu.

 

V základním sociálním poradenství při poskytování pečovatelské služby mohou být poskytovány rovněž činnosti poskytující podporu pečujícím osobám a činnosti, které spočívají v nácviku dovedností pečujících osob pro zvládání péče o osoby závislé na jejich pomoci.

 

  1. Pečovatelská služba je poskytována za úhradu dle platné přílohy smlouvy č. 1 Úhrady za úkony Pečovatelské služby Břasy („dále jen Úhrady“). Bezplatně se poskytuje pouze osobám, které jsou uvedeny v § 75 Zákona. Úhrada za jednotlivé úkony je stanovena v souladu s Vyhláškou.

 

  1. Pravomoci a povinnosti pečovatelské služby jsou vymezeny její registrací a platnou legislativou. Rozsah úkonů se řídí Vyhláškou.

 

  1. Pečovatelská služba je poskytována terénní formou v domácnostech uživatelů na území obce Břasy a v obcích, se kterými poskytovatel uzavře Smlouvu o zajištění pečovatelské služby.

 

  1. Pečovatelská služba je poskytována v pracovních dnech – pondělí až pátek od 7:30 do 15:30 hodin.

 

Čl. 3

Okruh osob

  1. Cílová skupina:
  1. osoby se zdravotním postižením;
  2. senioři.

 

  1. Věková kategorie uživatelů:
  1. dospělí                        27 – 64 let;
  2. mladší senioři                         65 – 80 let;
  3. starší senioři               nad 80 let.

 

  1. Služba není určena:
  1. zájemci o službu, který nemá sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení;
  2. zájemci o službu, jehož zdravotní stav vyžaduje akutní hospitalizaci;
  3. zájemci o službu, jehož zdravotní stav vyžaduje nepřetržitou zdravotní a ošetřovatelskou péči (pracovníci poskytovatele nejsou oprávněni aplikovat inzulín, kapat do očí, dávkovat a podávat léky, ošetřovat otevřené rány a proleženiny apod.);
  4. zájemci o službu, který není schopen pro pracovníky pečovatelské služby vytvořit bezpečné prostředí pro poskytování pečovatelské služby;
  5. zájemci o službu, který má specifické potřeby a požadavky, které nemůže poskytovatel splnit (speciální dieta, služba na „zavolání“ apod.).

 

  1. Poskytovatel může odmítnout uzavřít smlouvu:
  1. neposkytuje-li sociální službu, o kterou zájemce žádá;
  2. nemá-li dostatečnou kapacitu pro poskytnutí sociální služby, o kterou zájemce žádá;
  3. zájemci, který žádá o poskytnutí pečovatelské služby, kterému vypověděl v době kratší než 6 měsíců před touto žádostí smlouvu o poskytování téže sociální služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy.

 

Čl. 4

Jednání se zájemcem o pečovatelskou službu

  1. Před uzavřením smlouvy dochází k jednání mezi zájemcem a poskytovatelem. K jednání dochází v domácnosti zájemce o službu. Poskytovatel zjišťuje nepříznivou sociální situaci zájemce, jeho schopnosti a možnosti. Dále jeho očekávání a cíle, které by bylo možné realizovat prostřednictvím pečovatelské služby. Zároveň zájemce informuje o právech a povinnostech. Poskytovatel na základě získaných informací posuzuje, zda zájemce spadá do cílové skupiny poskytovatele.

 

  1. Během jednání se zájemcem poskytovatel seznámí zájemce s úhradami za poskytnuté úkony pečovatelské služby podle platných Úhrad, s dokumentem vnitřních pravidel, s obsahem smlouvy a s průběhem poskytování pečovatelské služby. Pokud si zájemce přeje prostudovat potřebné dokumenty, sociální pracovník je poskytne k nahlédnutí nebo předá v tištěné podobě.

 

  1. Pokud je zájemce dostatečně informován, jeho zájem o poskytnutí sociální služby trvá, spadá do cílové skupiny a ze strany poskytovatele nevyvstane důvod k odmítnutí zájemce, pak sociální pracovník se zájemcem vyplní formuláře „Žádost o poskytování Pečovatelské služby Břasy“ a „Jednání se zájemcem o pečovatelskou službu Břasy“.

 

Čl. 5

Smlouva o poskytování pečovatelské služby

  1. Smlouva je uzavírána na základě Zákona a zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. Při uzavírání smlouvy poskytovatel vychází z výše uvedených právních předpisů, které jsou postaveny na principu rovnosti subjektů vstupujících do procesu poskytování pečovatelské služby. Smlouva je chápána jako vzájemný a dobrovolný projev vůle zúčastněných subjektů, na jehož základě uvedeným subjektům vznikají práva a povinnosti.

 

  1. Zájemce je s obsahem smlouvy a se smluvními podmínkami seznámen v dostatečném předstihu, již ve fázi jednání se zájemcem o službu. Smlouva vychází z potřeb a cílů uživatele, je v písemné podobě a podepisuje se před zahájením poskytování služby, nejpozději v den zahájení poskytování služby. Ve smlouvě je informace o vyúčtování, úhradách a o způsobu placení za poskytnutou pečovatelskou službu. Součástí smlouvy je příloha č. 1 Úhrady za úkony Pečovatelské služby Břasy a příloha č. 2 Vnitřní pravidla Pečovatelské služby Břasy.

 

Čl. 6

Individuální plánování

  1. Individuální plánování probíhá již ve fázi jednání se zájemcem o pečovatelskou službu, kde se zjišťuje uživatelova nepříznivá sociální situace, jeho potřeby a cíle. Ve smlouvě je s každým uživatelem individuálně nastaveno, s jakými úkony potřebuje pomoci. V individuálním plánu jsou pak tyto úkony již konkrétně rozebrány. Jakým způsobem se poskytují, kdy a jak často se poskytují.

 

  1. Po podpisu smlouvy je uživateli přidělena jedna pečovatelka (klíčový pracovník). Klíčový pracovník s uživatelem individuálně plánuje formou rozhovoru. Individuální plán je zaměřen na potřeby, možnosti a schopnosti uživatele. Uživatel je zapojen do celého procesu plánování včetně jeho vyhodnocení, které probíhá také formou rozhovoru se sociálním pracovníkem. Během vyhodnocení individuálního plánu sociální pracovník s uživatelem zjišťují, zda byly naplněny cíle či nikoliv a zda je poskytování pečovatelské služby třeba pozměnit. Individuální plánování je proces, při kterém se pečovatelská služba nastavuje tak, aby odpovídala potřebám, schopnostem a možnostem poskytovatele, ale zároveň neudržovala uživatele závislého na sociální službě delší dobu, než je nutné. Vyhodnocení individuálního plánu a nastavování plánu nového probíhá dle potřeby, nejdéle však po 6 měsících.

 

Čl. 7

Průběh poskytování pečovatelské služby

  1. Pečovatelky, popř. sociální pracovnice provedené úkony u uživatele zaznamenávají pomocí čteček a čárových kódů, které následně zpracovává počítačový program „Pečovatelská služba“. Pečovatelka předá vytištěné čárové kódy nasmlouvaných úkonů uživateli. Uživatel musí mít tyto čárové kódy vždy k dispozici, aby pečovatelka mohla zaznamenávat provádění úkonů.

 

  1. V případě, že uživatel poskytnutí sjednané služby ve stanoveném dni a čase nepožaduje, je povinen toto oznámit poskytovateli nejpozději den před zrušením služby, a to nejpozději do 14 hod., s výjimkou nenadálých zdravotních problémů (hospitalizace apod.).

 

  1. V případě provádění úkonů souvisejících s nákupem či jiným placením v hotovosti je uživatel povinen příslušnou předpokládanou finanční částku předat pracovnici pečovatelské služby předem. Pracovnice pečovatelské služby po provedení úkonu provede vyúčtování, předá účtenku a vrátí zbytek hotovosti uživateli. Uživatel má povinnost si vrácenou hotovost ihned překontrolovat.

 

  1. Poskytovatel má v rámci standardu č. 1 „Cíle a způsoby poskytování sociálních služeb“, zpracované pracovní postupy, díky kterým dochází k řádnému průběhu pečovatelské služby a jednotnosti pracovnic pečovatelské služby při práci. Pracovní postupy jsou k nahlédnutí u sociální pracovnice pečovatelské služby či u starosty obce Břasy. Všichni pracovníci pečovatelské služby jsou s těmito pracovními postupy seznámeni a jsou povinni je dodržovat.

 

  1. Uživatel má povinnost zajistit pro pracovníky pečovatelské služby bezpečný vstup do své domácnosti a bezpečnost po celou dobu poskytování pečovatelské služby. V případě, že se pracovník pečovatelské služby cítí ohrožen, může provedení úkonu odmítnout.

 

  1. V případě, že uživatel prodělává infekční onemocnění, je povinen poskytovateli tuto skutečnost hned oznámit. Poskytovatel je oprávněn po dobu infekčního onemocnění uživatele přerušit poskytování sociální služby.

 

Čl. 8

Způsob úhrady za pečovatelskou službu

  1. Poskytovatel je povinen předložit uživateli vyúčtování za skutečně odebrané úkony v rámci poskytování pečovatelské služby v příslušném kalendářním měsíci, a to nejpozději do 15. kalendářního dne v měsíci, který následuje po kalendářním měsíci, za nějž poskytovatel uživateli vyúčtování předkládá.

 

  1. Úhradu za poskytnuté úkony hradí uživatel, opatrovník či jiná osoba pověřená uživatelem zpětně dle měsíčního vyúčtování.

 

  1. Uživatel je povinen poskytovateli zaplatit úhradu na základě předloženého vyúčtování za poskytnuté služby do posledního kalendářního dne v měsíci, ve kterém mu bylo vyúčtování předloženo.

 

  1. Finanční částka z vyúčtování je vybírána zpravidla hotově pečovatelkou nebo sociální pracovnicí nebo je možné finanční částku zaslat na účet poskytovatele. Poskytovatel po úhradě uživateli vystavené vyúčtování podepíše, a tím slouží jako doklad o zaplacení (hlavně při platbě v hotovosti).

 

Čl. 9

Podmínky ukončení poskytování pečovatelské služby

  1. Uživatel může vypovědět smlouvu bez udání důvodu, a to písemně. Výpovědní lhůta pro výpověď danou uživatelem činí 5 dnů a počíná běžet prvním dnem následujícím po dni doručení výpovědi poskytovateli. V případě, že uživatel ve výpovědi uvede konkrétní datum požadovaného ukončení smlouvy, je smlouva ukončena k tomuto datu.

 

  1. Smlouvu lze ukončit vzájemnou dohodou mezi uživatelem a poskytovatelem, ve které je uveden konkrétní den, k němuž se smlouva ukončuje. Dohoda musí mít písemnou formu a musí být podepsaná oběma smluvními stranami.

 

  1. Poskytovatel může vypovědět smlouvu z důvodů uvedených ve smlouvě. Výpovědní doba z těchto důvodů je 30 dnů a počíná běžet prvním dnem následujícím po doručení výpovědi uživateli. U některých důvodů je vypovězení okamžité, důvody jsou taktéž uvedeny ve smlouvě.

 

  1. Smlouva může zaniknout uživatelovým úmrtím, zrušením poskytovatele, nebo pokud ji uživatel nevyužívá po dobu delší než 6 měsíců.

 

Čl. 10

Personální zajištění pečovatelské služby

  1. Pečovatelskou službu Břasy tvoří pracovníci v sociálních službách (pečovatelky), sociální pracovník a účetní. V případě potřeby (dovolená a nemoc pracovníků) jsou zaměstnáváni další pracovníci většinou na základě dohod o provedení práce. Všichni zaměstnanci pečovatelské služby splňují požadovanou kvalifikaci a dále se průběžně vzdělávají.

 

Čl. 11

Ochrana osobních údajů uživatelů

  1. Pracovníci pečovatelské služby jsou povinni dodržovat povinnost mlčenlivosti o všech osobních údajích uživatelů, kterým jsou služby poskytovány, a o všech skutečnostech týkajících se uživatelů, které se při výkonu pečovatelské služby dozvěděli. Tato povinnost zachování mlčenlivosti trvá i po ukončení poskytování služeb u uživatele nebo po ukončení pracovního poměru zaměstnance u obce Břasy.

 

  1. Dokumentace je vedena v písemné a elektronické podobě v systému „Pečovatelská služba“. Do dokumentace může nahlížet uživatel, opatrovník, pracovníci poskytovatele a osoby, kterým to umožňují příslušné zákony, popř. další osoba se souhlasem uživatele.

 

Čl. 12
Kontaktní osoby, návaznost na dostupné zdroje

  1. Uživatel nemusí kontakt na osoby blízké a příbuzné uvádět. Pokud se však rozhodne osoby uvést, jsou údaje těchto osob zaznamenány ve smlouvě. Tyto kontaktní osoby jsou kontaktovány v případě, že uživatel při sjednané návštěvě neotvírá nebo mohou být vyzvány k zaplacení pohledávky za pečovatelskou službu (např. v případě hospitalizace klienta). Kontaktní osoby mohou být také informovány o průběhu poskytování pečovatelské služby.

 

  1. Na požádání uživatele poskytovatel zprostředkuje kontakt s dalšími komerčními či společenskými institucemi a fyzickými nebo právnickými osobami za účelem poskytování služeb nebo společenského vyžití.
  2. Pracovnice pečovatelské služby podporují uživatele v jeho schopnostech a kompetencích tak, aby byl součástí přirozených, běžných vztahů a využíval běžné instituce a služby v okolí.
  3. Pracovnice pečovatelské služby nenahrazují instituce, které poskytují běžné služby veřejnosti. S těmito institucemi spolupracují a vytváří příležitosti, které může uživatel využívat.

 

Čl. 13

Nouzové a havarijní situace

  1. Při poskytování sociální služby může dojít k nouzovým a havarijním situacím. Před uzavřením smlouvy je uživatel prokazatelně seznámen s obsahem standardu č. 14 „Nouzové a havarijní situace“. Prokazatelně seznámeni se standardem jsou také pracovníci poskytovatele.

 

Čl. 14

Kontrola zajištění kvality služeb a spokojenosti

  1. Pro zhodnocení kvality poskytování sociální služby se uskutečňují pravidelná setkání nebo porady zaměstnanců Pečovatelské služby Břasy. Na jednáních se shrne práce zaměstnanců za uplynulé období, zhodnotí se, zda je praxe v souladu s veřejným závazkem a proberou se věci ohledně pečovatelské služby, které jsou aktuální a potřebují vyřešit.

 

  1. Spokojenost či nespokojenost uživatelů se zjišťuje pomocí dotazníků hodnotící pečovatelské služby. Dotazník se předkládá uživatelům k vyplnění jednou ročně, aby zhodnotili dosažení svých osobních cílů a přístup pracovníků pečovatelské služby. Dotazník je zcela dobrovolný a anonymní.
  2. Stížnosti na kvalitu nebo poskytování pečovatelské služby jsou brány jako možný podnět pro zkvalitnění poskytování služeb.

 

Čl. 15

Stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování pečovatelské služby a jejich vyřizování

  1. Stížnost na kvalitu poskytování pečovatelské služby může být podána ústně (telefonicky, ústním sdělením), písemně (např. dopisem či na formuláři pečovatelské služby), elektronicky (e-mailem, datovou schránkou) nebo anonymně. Před uzavřením smlouvy je uživatel prokazatelně seznámen se způsobem podání a vyřizování stížností dle standardu poskytovatele č. 7. Se standardem jsou též prokazatelně seznámeni všichni pracovníci pečovatelské služby.

 

  1. Stížnost se podává nejčastěji písemnou formou na podatelnu Obecního úřadu Břasy. Podavatel stížnosti může také využít schránku na pochvaly a stížnosti umístěnou v Domě s pečovatelskou službou, Břasy č. p. 300 a Břasy č. p. 60.

 

  1. Při podání stížnosti je možné obracet se na sociální pracovnici pečovatelské služby, zaměstnance podatelny obce Břasy nebo starostu obce.

 

  1. V případě nespokojenosti s vyřízením stížnosti informuje poskytovatel uživatele o možnosti obrátit se na nadřízený orgán nebo instituci sledující dodržování lidských práv s podnětem na prošetření postupu při vyřizování stížnosti poskytovatelem. Jedná se o následující instituce:
  • Krajský úřad Plzeňského kraje, u kterého je Pečovatelská služba Břasy registrována – Škroupova 18, 306 13 Plzeň,
  • Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky, odbor sociálních služeb – Na Poříčním právu 1/376, 128 01 Praha 2,
  • Veřejný ochránce práv (ombudsman) – Údolní 658 /39, 602 00 Brno,
  • Kancelář prezidenta České republiky – Pražský hrad, 119 08 Praha 1,
  • Český helsinský výbor – Štefánikova 216/21, 150 00 Praha 5.

 

Čl. 16

Závěrečná ustanovení

  1. Tato pravidla jsou závazná pro všechny zaměstnance Pečovatelské služby Břasy.

 

  1. S obsahem těchto Pravidel bude seznámen každý uživatel, kterému má být poskytována pečovatelská služba na základě smlouvy. Podpisem této smlouvy se uživatel zavazuje tyto Pravidla dodržovat.

 

 

V Břasích dne 5. srpna 2024.

Mobilní aplikace

Sledujte informace z našeho webu v mobilní aplikaci – V OBRAZE.
Volně ke stažení:

Mobilní turistický průvodce

Mobilní turistický průvodce

Informace od nás

Dostávejte informace z našeho webu prostřednictvím SMS a e-mailů

  • 2286Aktuální počet obyvatel
  • 458Nadmořská výška v metrech
  • 2144Rozloha obce v hektarech
  • 1379První písemná zmínka